هرآنچه باید درباره انواع سنگ ساختمانی بدانید!

هرآنچه باید درباره انواع سنگ ساختمانی بدانید!

انواع سنگ ساختمانی

استخراج انواع سنگ ساختمانی نسبت به گذشته آسان‌تر گردیده زیرا دانش فنی و تکنولوژی روز به روز در حال توسعه است. صنایع سنگ طاووس انواع مختلفی از سنگ را روانه بازار می کند. امروزه سنگ‌های ساختمانی کاربرد فراوانی دارند و برخورداری از قابلیت‌های منحصر به فرد سبب شده تا نسبت به دیگر مصالح ساختمانی متقاضیان بیشتری داشته باشند. تقسیم بندی سنگ‌های ساختمانی از لحاظ ظاهر، جنس و مرغوبیت آن صورت می‌پذیرد.

در ین مقاله انواع سنگ ساختمانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با انواع سنگ ساختمانی

کاربردی‌ترین انواع سنگ ساختمانی شامل:

  • سنگ گرانیت

سنگ گرانیت منشا آتشفشانی دارد و میزان استقامت آن بسیار بالا است. این سنگ به عنوان بهترین پوشش برای کف ساختمان به شمار می‌رود. همچنین در صنعت ساختمان سازی از این سنگ‌ها در نمای بیرونی استفاده می‌شود؛ زیرا در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی دارند و همچنین میزان انبساط و انقباض آن در برابر سرما و گرما بسیار پایین است. سنگ گرانیت به دلیل برخورداری از قیمت مناسب و دوام و ثبات رنگ بهترین سنگ نمای ساختمان محسوب می‌شود. 

  • سنگ تراورتن

سنگ ساختمانی تراورتن جز سنگ‌هایی است که هم در نمای بیرونی و هم در دکوراسیون داخلی ساختمان کاربرد دارد. از این سنگ‌ها به منظور پوشش نمای ساختمان، سرویس بهداشتی، کفپوش و راه پله استفاده می‌کنند. سنگ تراورتن حاجی آباد بسیار معروف است و قابلیت برشکاری فوق العاده‌ای دارد. سنگ‌های تراورتن به عنوان سنگ نما رومی مورد استفاده قرار می‌گیرند که جلوه ای زیبا و شکیل را در ساختمان ایجاد می‌کنند. این سنگ‌ها به دلیل برخورداری از تخلخل بالا به عنوان عایق طبیعی شناخته شده و قیمت مناسبی نیز دارند.

  • سنگ کریستال یا چینی

سنگ ساختمانی چینی، گونه‌ای دیگر از سنگ‌های آهکی دگرگونی به شمار می‌رود که میزان سختی بالایی دارد. ناخالصی‌هایی درون این سنگ‌ها وجود دارند که سبب ایجاد رگه‌های مشکی، سبز، صورتی و زرد گردیده اند. این سنگ‌ها از میزان تخلخل پایین و جذب آب کمی برخوردارند و بهترین انتخاب برای مناطق مرطوب محسوب می‌شوند. قیمت سنگ چینی نسبت به دیگر سنگ‌های ساختمانی مقرون به صرفه‌تر است. 

  • سنگ آنتیک

سنگ آنتیک از قرارگیری خرده سنگ‌های تراورتن در کنار یکدیگر ایجاد می‌شوند. این سنگ‌ها  که سنگ‌های دکوراتیو نام دارند، در نمای داخلی و بیرونی ساختمان فضای زیبا را ایجاد می‌کنند. سنگ های آنتیک جز سنگ های تزیینی پرکاربرد هستند.

کاربردهای گسترده انواع سنگ ساختمانی

انواع سنگ ساختمان به دلیل برخورداری از استحکام و دوام بالا در برابر عوامل محیطی مختلف در صنعت ساختمان سازی به صورت گسترده به کار گرفته می شوند. امروزه استفاده از سنگ‌ ساختمانی ارزان در حال گسترش بوده و در مکان‌ها و فضاهای گوناگونی از آن استفاده می‌شود. 

  1. نماکاری ساختمان 

نماکاری ساختمان، یکی از کاربردهای مهم سنگ ساختمان است. برای ایجاد نمایی زیبا از سنگ‌هایی با دوام و مقاوم استفاده می‌کنند. سنگ‌هایی که برای نماکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، در برابر عوامل مختلف محیطی مقاومت بالایی دارند. برخی از این عوامل محیطی مانند تغییرات شرایط جوی، نور مستقیم خورشید، باران اسیدی و گرد و غبار جز عوامل مهمی به شمار می‌روند که بر میزان مقاومت سنگ تاثیر می گذارند. سنگ‌هایی که از تخلخل پایینی برخوردار هستند، برای مناطق سردسیر مناسب‌ترین گزینه محسوب می‌شوند. این سنگ‌ها در برابر تغییرات شرایط جوی پایداری لازم را دارند و گرما و سرما منجر به تخریب آنها نمی‌شود. 

  • پوشش دیواره‌های داخلی ساختمان

انواع سنگ ساختمانی که برای دیوارهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ظاهری بسیار باشکوه را به دکوراسیون فضا می‌دهند. برای فضای داخلی ساختمان معمولا از سنگ‌هایی با ظاهر خاص و زیبا استفاده می‌شود. این سنگ‌ها از میزان تخلخل پایینی برخوردار هستند و در برابر شستشو مقاومت بالایی دارند. دیوار و کف سرویس بهداشتی و حمام همچنین فروشگاه‌ها و ساختمان‌های اداری مکان‌هایی هستند که با استفاده از سنگ‌های ساختمانی پوشش داده می‌شوند. 

  • سنگ دکوراتیو برای زیباسازی فضا

سنگ آنتیک به دلیل برخورداری از رنگ و ظاهر مناسب و همچنین مقاومت خمشی و کششی بالا در تزیینات داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ‌های دکوراتیو برای تزیین دیوار شومینه، ستون‌ها، قاب درب و پنجره در ساختمان استفاده می‌شوند. 

نکات مهم در هنگام خرید سنگ

  • انواع سنگ ساختمانی دارای ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاصی هستند به همین دلیل هر کدام از این سنگ‌ها مناسب برای مکان خاصی می‌باشند. بنابراین شما باید در هنگام خرید سنگ ساختمان به مکانی که قصد استفاده از آن را دارید، توجه کنید. برای مثال سنگ ساختمانی تراورتن بهترین سنگ برای نمای خارجی و سنگ گرانیت، سنگی مناسب برای پوشش کف و پله ساختمان است.
  • ظاهر سنگ ساختمان باید بدون هرگونه ترک خوردگی، پوسیدگی و یا منافذ باشد. ضربه زدن یک جسم فلزی بر روی سنگ وجود ترک و یا شیار را نشان می‌دهد. اگر پس از ضربه، صدای شیشه مانندی شنیدید، یعنی بافت سنگ عاری از ترک خوردگی است. 
  • انتخاب یک فروشگاه معتبر علاوه بر آنکه موجب کاهش قیمت نهایی محصول می‌شود، خیال شما را از بابت کیفیت سنگ آسوده می‌کند. صنایع سنگ طاووس انواع سنگ ساختمانی را با کیفیتی بی نظیر به دست خریداران می‌رساند.
  • انواع سنگ ساختمانی دارای رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی هستند. رنگ برخی از این سنگ‌ها ثابت نیستند و ممکن است در برابر نور خورشید تغییر رنگ دهند. سنگ ساختمانی تراورتن و سنگ گرانیت بهترین سنگ‌ها برای نمای بیرونی ساختمان به شمار می‌روند زیرا در برابر نور خورشید مقاوم هستند. خرید سنگ ساختمانی جز کارهای مهم در صنعت ساختمان سازی محسوب می‌شود. انتخاب یک سنگ مناسب سبب افزایش کیفیت و زیبایی ساختمان می‌شود. 

مقالات مرتبط

خانه درباره ماتماس با ما